ROCZNY PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ W ŚWIETILCY
ROCZNY PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ W ŚWIETILCY
ZPO – PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W STASZOWIE
ROK SZKOLNY 2016/2017
CYKL TEMATYCZNY |
ZAJĘCIA UMYSŁOWE |
ZAJĘCIA PLASTYCZNO - TECHNICZNE |
ZAJĘCIA RUCHOWE |
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJACE |
|
|
WRZESIEŃ |
|
|
Żegnajcie wakacje, witaj szkoło
|
Powitanie uczestników świetlicy. Poznawanie się grupy. ,,To miejsce warto zobaczyć’’- wspomnienia z wakacji. Wspólne tworzenie wakacyjnych rebusów i zagadek -zabawa słowem. Zapoznanie z regulaminem świetlicy, regulaminem dowozów. |
Wykonywanie elementów do dekoracji świetlicy i gazetki pod tytułem „Witaj szkoło’’. Wykonanie pracy plastycznej pt. Moje wakacje – technika dowolna. Praca plastyczna zespołowa- „Moja wakacyjna przygoda”- kolaż. Moje wymarzone wakacje’’ – technika dowolna. Prace organizacyjno - porządkowe w świetlicy.
|
Zabawy ruchowe orientacyjno – porządkowe – sprawne ustawianie się; Zasady bezpieczeństwa podczas zabawy. Gry i zabawy integrujące grupę.
|
Śpiewanie piosenek poznanych podczas wypoczynku letniego -zabawy ze śpiewem.
„Wakacje, znów będą wakacje ” – nauka piosenki |
Nasza świetlica |
Rozmowy na temat poszanowania sprzętu w świetlicy, gier i zabawek. Czytanie głośne ze zrozumieniem fragmentów lektur szkolnych. Co zrobimy w świetlicy, aby było miło, przyjemnie, wesoło i ładnie – nasze wspólne pomysły. Poznanie praw i obowiązków ucznia uczęszczającego do świetlicy szkolnej. Wspólne tworzenie wewnętrznego regulaminu grupy świetlicowej.
|
Naprawa gier świetlicowych, wspólne porządki w świetlicy. |
Wspólne oglądanie filmów na DVD. Gry stolikowe, czyli uczymy się zasad fair play. Zabawy na świeżym powietrzu ,,Dwa ognie”, ,, Piłka nożna’’. |
Zabawy rytmiczno-taneczne ze śpiewem. |
Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły
|
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły: korytarzu, toalecie, sali gimnastycznej. Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze – pogadanka. Grupowanie znaków (ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu), omówienie podstawowych znaków. Rozwiązywanie testów, zagadek związanych z bezpieczeństwem na drodze. |
Sygnalizacja świetlna – wycinanie. Wykonanie plakatu „Telefony alarmowe” . Zgaduj- zgadula: „Czy znam znaki drogowe”- kolorowanie. Układanie rozsypanki o ruchu drogowym. Wykonanie makiety ze znakami drogowymi. |
Poznajemy teren przyszkolny. „Jedziemy na przejażdżkę rowerową ” – zabawy w ruch uliczny; reakcje na sygnały świetlne, znaki drogowe. Miasteczko komunikacyjne w naszej świetlicy – budowa z wykorzystaniem klocków, znaków i autek. Gry stolikowe. |
Zabawy ze śpiewem. Aerobik . |
Już jesień |
Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku- określanie charakterystycznych cech jesieni. Obserwacja środowiska i zmian w nim następujących. Jesienne zmiany pogody – pogadanka. Słuchanie wierszy o jesieni . Dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu. Uświadamianie potrzeby szanowania lasu i zachowania się w nim zgodnie z ustalonymi zasadami. |
Wycinanie konturów liści, kolorowanie farbami, układanie własnych kompozycji. Wydzieranka z papieru kolorowego „Jesienny las”. Las jesienią - malowanie . Jesienne drzewo – wydzieranka. Praca plastyczna – Pani Jesień – kolaż z różnych materiałów. Wykonanie kompozycji z naturalnych okazów - liści różnych drzew.
|
Zabawy sportowe na boisku szkolnym. Gra w „ Dwa ognie”. Zabawy ze skakanką.
|
Słuchanie utworu Vivaldiego Jesień. Powtórzenie znanych piosenek o jesieni. Konkurs karaoke na najładniej zaśpiewaną piosenkę.
|
Moje hobby
30 IX - Dzień Chłopaka
|
Rozmowa z dziećmi na temat ich zainteresowań, form spędzania czasu wolnego. Rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną. Przedstawianie i omawianie własnych zainteresowań. ,, Dlaczego warto mieć pasje’’ – pogadanka. Oglądanie „Księgi rekordów Guinessa”.
Pogadanka na temat niespodzianek i życzeń dla kolegów. Redagowanie życzeń. Zachęcanie do właściwych relacji koleżeńskich. Swobodne wypowiedzi uczniów o cechach sympatycznego chłopaka.
|
Moja pasja- przedstawienie dowolną techniką swoich zainteresowań .
Przygotowanie niespodzianek dla chłopców.
|
Kalambury, zagadki, krzyżówki. Zabawy bieżne „Berek” i „Gonitwa” Konkurs w skokach na skakance.
Zabawy i gry stolikowe. Gra w tenisa stołowego’’
|
Słuchanie i śpiewanie piosenek dla dzieci.
Przygotowanie audycji z okazji ,, Dnia chłopaka’’- dedykacje dla chłopców. |
|
|
PAŹDZIERNIK |
|
|
Dary jesieni –ogrodu, lasu, sadu
1 X – Międzynarodowy Dzień Ludzi Starszych
|
Segregowanie darów jesieni –klasyfikacja według wielkości, smaku, ilości pestek – tworzenie zbiorów. Pogadanka nt. owoce i warzywa źródłem witamin. Czytanie wiersza pt „ Na straganie” Jana Brzechwy. Zagadki o tematyce jesiennej. Zapoznanie z rodzajami grzybów, przestrzeganie przed zbieraniem grzybów trujących.
Dlaczego warto pomagać ? Jak pomagać ludziom starszym ?- burza mózgów. Któremu znajomemu starszemu człowiekowi i w jaki sposób pomogę w tym tygodniu?- wyznaczenie osoby , której należy pomóc. |
Grzybobranie- malowanie farbami plakatowymi, wyklejanie grzybów z kolorowego papieru. Wykonywanie dekoracji „Jesień”. Jesienne owoce -wydzieranka. Jesień w parku malowanie farbami. Dary jesieni-rysowanie pastelami. Zabawki z kasztanów i żołędzi. Wykonanie rekwizytów do inscenizacji wiersza „Na straganie”.
Wykonanie kartki upominkowej dla starszej osoby.
|
Zabawa dydaktyczna- „Co masz w ręku”- rozpoznawanie warzyw i owoców po dotyku. Rozwiązywanie zagadek i rebusów dotyczących jesieni. Rozwiązywanie zagadek. Zabawy „Głuchy telefon”, „Poczta”. Gry stolikowe.. Układanie puzzli.
Wymyślamy układ taneczny do wybranej muzyki. |
Nauka piosenki pt.: „Ogórek” Zabawy muzyczno –ruchowe przy piosence: „Idzie jesień”.
Słuchanie ulubionych utworów muzycznych.
|
Dzień Edukacji – podziękuję mojej pani
16 X - dzień papieski |
Zapoznanie dzieci ze znaczeniem Dnia Edukacji Narodowej. Podkreślenie roli nauczyciela w poznawaniu świata . Rozmowy na temat wykonywanej pracy przez pracowników szkoły. Redagowanie i składanie życzeń wychowawcom klas, nauczycielom i pracownikom szkoły. Kształtowanie nawyków grzecznościowych - wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły.
Kultywowanie pamięci o rocznicy wyboru K. Wojtyły na papieża 16X1978 r. Przypomnienie życiorysu papieża. Zebranie informacji o wielkim Polaku z różnych źródeł.
|
,,Kwiaty dla mojej pani’’- wykonanie goździka z papieru . Zrobienie zakładki do książki. Wykonanie kartki wraz z życzeniami dla wychowawcy..
Wykonanie gazetki ściennej z prac dzieci.
Wykonanie portretu papieża. |
Zabawy ruchowe na powietrzu.
Zawody w tenisa stołowego. |
Wymyślanie słów piosenki do wybranego przez siebie podkładu muzycznego.
Śpiewamy ulubione piosenki papieża min.-„Barka”, „Abba ojcze”.
|
Agresji mówimy STOP |
Poznajemy pojęcie agresji – pogadanka. Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy. Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „kartki złości”. Dlaczego warto być miłym i uprzejmym – burza mózgów. Uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje. Jak poradzić sobie z własnym gniewem – propozycje dzieci. Wysłuchanie opowiadań G. Kasdepki pt.. ,,Nie rób drugiemu – co Tobie niemiłe”.
|
Plansza uczuć – przedstawienie swoich portretów w różnych nastrojach. Radosne drzewo dobrych uczynków. |
Układamy rymowanki do imion. „Kapelusz pełen uczuć” – pantomimiczne przedstawienie uczuć i sytuacji. |
|
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli
|
Poznanie tradycji związanych ze Świętem Zmarłych. Święto Zmarłych i Dzień Zaduszny – pogadanki na temat obchodów świąt. Pamięć o zmarłych w tradycji innych narodów – „Halloween”. Tradycja obchodzenia „Halloween . Wyjaśnianie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza. Wdrażanie do czczenia pamięci o zmarłych; odpowiednie zachowanie na cmentarzu. Słuchanie wierszy czytanych przez nauczyciela „Płoną znicze”, „Zaduszki”. Pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci, tradycja palenia zniczy.
|
„Znicz” – malowanie farbami. Przygotowanie elementów do dekoracji świetlicy. Rysunek akwarelą do wiersza Zaduszki. Malowanie łuny (mokre w mokrym). Malowanie świecą, zamalowywanie farbami.
|
Gry stolikowe warcaby, szachy,statki. |
Słuchanie muzyki relaksacyjnej. |
|
|
LISTOPAD |
|
|
Dbamy o higienę |
Wyjaśnienie pojęć: higiena, poranna i wieczorna toaleta. Rozmowa na temat mycia rąk przed posiłkiem, konieczności picia ze swojego kubka. Kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki. Oglądanie filmów edukacyjnych dotyczących higieny. Spotkanie z pielęgniarką . |
Ilustracja do wiersza „Przed lustrem” Ireny Suchorzewskiej. Przywieszki przypominające o zasadach higieny. Tworzenie zasad ,, czyścioszka’’.
|
Poranna gimnastyka gwarancją zdrowia – ćwiczenia na rozbudzenia ciała. Gry planszowe według uznania. „Zgadnij, co robiłem?”- zabawa ruchowo-naśladowcza (pantomima).
|
Nauka piosenki „Szczotka, pasta, kubek”. Mój ulubiony zespół muzyczny – słuchanie piosenek wybranych przez uczniów. |
Święto Niepodległości |
Wyjaśnienie znaczenia symboliki święta. Wyjaśnienie pojęć: Polska, ojczyzna, naród, patriotyzm. Nauka wiersza: „Kto ty jesteś”? Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. Historia powstania hymnu narodowego; właściwe zachowanie podczas śpiewania lub słuchania hymnu. Głośne czytanie przez dzieci wierszy tematycznych, oglądanie ilustracji o tym święcie. Miejsca pamięci narodowej w naszej miejscowości.
|
Wykonanie gazetki tematycznej – „Święto Niepodległości”. „Godło polski”, „Flaga”- naklejanki. Ojczyzna w twórczości dzieci – różne techniki. Projektowanie plakatu- Polska moja Ojczyzna- technika dowolna. Symbole narodowe - wykonywanie flag z papieru i godła. Wykonanie kotyliona.
|
Zabawa z mapą Polski- wędrówki po Polsce. Zgadywanka, co to za miasto?(prezentowanie widokówek z różnych stron naszego kraju). Gry planszowe, układanie puzzli. |
Słuchanie Mazurka Dąbrowskiego i pieśni patriotycznych. |
Tydzień życzliwości 21 XI |
Kształtowanie nawyków grzecznościowych. Budzenie szacunku do ludzi starszych.. Znam magiczne słowa; proszę, przepraszam, dziękuję- dobre i złe słowa. Pogadanka o znaczeniu zwrotów grzecznościowych (5 magicznych słów) - czytanie i analizowanie fragmentów książki „ABC dobrego wychowania” J. Gumowskiej.
|
Wykonanie plakatów związanych z Dniem Życzliwości. Burza mózgów „ Lubię mojego przyjaciela za… nie lubię, gdy mój przyjaciel…” . Praca plastyczna: „Jak spędzam czas z przyjaciółmi”. Portret mojej koleżanki lub kolegi.
|
Gry dydaktyczne dotyczące zachowania się w różnych miejscach (w świetlicy, teatrze, przy stole…”) Rozgrywki w warcaby, tenisa stołowego.
|
Zabawy muzyczno – taneczne. |
Zwierzęta wokół nas
|
Zapoznanie z prawami zwierząt i obowiązkami wobec nich. Odczytanie Światowej Deklaracji Praw Zwierząt. Zapoznanie z organizacjami pomocy zwierzętom. Kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Pogadanka ,, Mój ulubieniec zwierzak’’. |
Wykonanie makiety ,, Stop przemocy wobec zwierząt’’.
|
,,Mój ulubieniec’’ – praca plastyczna.
|
Śpiewanie ulubionych piosenek.
|
|
|
GRUDZIEŃ |
|
|
Grudniowe tradycje: barbórka i mikołajki
30 XI - Andrzejki
|
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pracy górników. Uświadomienie dzieciom znaczenia surowców naturalnych. Wskazanie na mapie regionów Polski, w których wydobywa się węgiel. Skarby spod ziemi – rozmowa. Zwyczaje związane z Mikołajkami. Podarunki dla najbliższych – tradycja św. Mikołaja. Czytanie baśni o św. Mikołaju.
Zapoznanie dzieci z tradycjami wieczorów andrzejkowych. Czytanie opowiadań o wróżbach andrzejkowych. Zabawy andrzejkowe. Bal andrzejkowy połączony z laniem wosku, wróżbami i konkursami.
|
W kopalni - praca z użyciem czarnej kredy lub węgla. Wykonanie górniczych czapek wg wzoru. Praca plastyczna- ,, Przynieś mi proszę Mikołaju’’.
. „Czapka Mikołaja” – wykonanie czapki z kolorowego papieru.
Magiczne kluczyki otwierające drzwi do łatwiejszego życia wycinanie i ozdabianie. Wróżby – przygotowywanie pomocy dla przepowiadania przyszłości. |
Mikołajkowy konkurs, labirynt, łamigłówki, rebusy, zagadki. Gry stolikowe i zespołowe. Gry dydaktyczne „Skojarzenia”, „Państwa-miasta”
Dowolne gry i zabawy przy akompaniamencie muzyki.
Zabawy ruchowe: „Ciepło-zimno” „Ciuciubabka |
Bajki muzyczne o Mikołaju. Zabawy ruchowe ze śpiewem.
Zabawa andrzejkowa z wróżbami |
Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę |
Poznajemy zwierzęta zimujące w Polsce. Zapoznanie dzieci z zachowaniem ptaków i zwierząt przygotowujących się do zimy (gromadzenie zapasów, zmiana futra, zapadanie w sen zimowy, odlot do ciepłych krajów). Uwrażliwienie na los zwierząt. Dokarmianie ptaków- wdrażanie do ochrony i pomocy ptakom. |
Zgaduj- zgadula- jaki to ptak? Rozwiązywanie rebusów. Wycinanie z kolorowego papieru ptaków. Orgiami papierowe ptaki. Konkurs rysunkowy- najciekawszy ptak. Projekt karmnika dla ptaków- szkic. Zwierzęta zimą – kredki woskowe, pastele i drewniane. |
Zabawy ruchowe naśladujące zwierzęta. Gry planszowe według uznania. Kolorowanki o tematyce zimowej. Zabawy, rebusy o tematyce zimowej.
|
Słuchanie i rozpoznawanie odgłosów zwierząt i ptaków. |
Choinkowe radości
|
Przypomnienie tradycji związanych z Bożym Narodzeniem. Rozbudzanie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami. Zachęcenie do wykonywania świątecznych dekoracji i stroików.
|
,,Choinka’’- orgiami Rysowanie i wycinanie ażurowych śnieżynek. Wykonywanie ozdób choinkowych. Wykonanie kartek świątecznych dla najbliższych. |
Zabawy relaksacyjne |
Nauka piosenki ,, pada snieg’’. |
Nadchodzą święta Bożego Narodzenia |
Rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych – wigilia dawniej i dziś. Wspólna rozmowa na temat przygotowania potraw wigilijnych i elementów dekoracyjnych. Opowiadanie J. Dymkowskiej „Legenda o choince”. Skąd wziął się zwyczaj śpiewania kolęd? – opowiadanie. Rozbudzanie radosnego nastroju. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i zajęć na śniegu i lodzie, w czasie ferii świątecznych.
|
Pomagam w przedświątecznych porządkach – rysunek kredkami świecowymi. Wyklejanie witraży bożonarodzeniowych. Wykonanie gipsowych ozdób świątecznych.. Kartki świąteczne przygotowanie elementów, wyklejanie. Papieroplastyka – wykonanie ozdób świątecznych.. |
Przegląd prasy dziecięcej, głośne czytanie ciekawych artykułów. Gry planszowe. Świąteczna krzyżówka z hasłem. |
Słuchanie kolęd i nauka wybranej kolędy przez dzieci. |
|
|
STYCZEŃ |
|
|
Witamy Nowy Rok |
Swobodne wypowiedzi na temat jak spędziliśmy Święta i witaliśmy Nowy Rok. Pogadanka na temat sposobów witania Nowego Roku w różnych kulturach. Wypowiedzi dotyczące swojej osoby i planowania przyszłości. Sporządzenie listy postanowień noworocznych Czytanie baśni L.Ch. Andersena „O 12 miesiącach”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami. Wyszukiwanie w czasopismach dziecięcych przepowiedni na nowy rok . |
Wykonanie ilustracji do baśni – elementy symbolizujące poszczególne miesiące. Sztuczne ognie – praca plastyczna. Wykonanie albumu o zimie – praca grupowa. Zaprojektowanie kalendarza na rok 2016 (praca w zespołach). Cały świat w bieli / Zimowe krajobrazy – wykorzystanie resztek materiałów, tapety, waty.
|
Zabawy ruchowe przy muzyce.
|
Słuchanie utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku, cz. 4, Zima. |
Karnawał
21 I – Dzień Babci 22 I – Dzień Dziadka |
Kultura zachowania się na balu – elementy dobrego zachowania. Wyjaśnienie uczniom co to jest karnawał. Pogadanka o balach i zabawach karnawałowych w różnych krajach. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi (tłusty czwartek, zapusty, podkoziołek, babski comber, kusaki).
„Moja babcia, mój dziadek” – rozmowa z dziećmi. „Jak okazać wdzięczność babciom i dziadkom?” –burza mózgów, praca w grupach. Pisanie życzeń dla babci i dziadka. Za co kochamy nasze babcie i dziadków – wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami nauczyciela. Uwrażliwienie dzieci na okazywanie szacunku osobom starszym.
|
Wykonanie masek karnawałowych – własna inwencja twórcza. Przygotowanie ozdób karnawałowych – praca plastyczno – techniczna. Wykonanie kotylionów z tekturki i kolorowego papieru.
Rysowanie portretów dziadków– technika dowolna. Kwiaty dla babci – wyklejanka. Wykonanie laurki dla dziadków
|
Zabawy świetlicowe – zespołowe i grupowe. |
Zabawy ruchowe przy muzyce.
Śpiewanie piosenek o Babci i Dziadku |
|
|
LUTY |
|
|
Sporty zimowe
|
Rozmowa z dziećmi na temat ulubionych zabaw zimowych. Zgadnij o jaki sport chodzi? – kalambury. Przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa i umiejętnym korzystaniu z uroków zimy – pogadanka. Poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu - rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie - poznanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego. |
Praca plastyczna „Jak spędziłem ferie zimowe”. Praca plastyczna – Sporty zimowe – kolaż. Wykonywanie plakatu technicznego –malowanie farbami. „ Moja ulubiona dyscyplina sportowa” – technika dowolna. Na sankach, na łyżwach, nartach, na rowerze itp.- sport , który lubię najbardziej – technika dowolna. |
Rozgrywki grupowe. |
Słuchanie utworu Vivaldiego „Zima |
Legendy i podania ludowe
14 II – Walentynki
|
Wyjaśnienie pojęć: legenda, podanie ludowe, baśń. Poznanie sposobów przekazywania baśni ludowych . Poznanie legend: O smoku wawelskim, Królu Kraku i szewczyku Skubie, O Bazyliszku. Przysłowia ludowe – interpretacja znaczeń.
Zapoznanie z tradycją obchodzenia walentynek i ich patronem. Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć. Głośne odczytywanie walentynkowych wierszyków. Wypowiadanie się na temat Dnia Zakochanych i związanych z nim gadżetów.
|
Wykonanie ilustracji do jednej z legend. Wycinanie z kolorowego papieru serwetek -„Polska wycinanka ludowa” Nasze rękodzielnictwo ludowe – zróbmy, co potrafimy – technika dowolna.
Wykonywanie „Walentynek”. Rozwiązywanie krzyżówek o tematyce walentynkowej. Praca plastyczno- techniczna „Walentynkowe serduszka”
|
Wideoteka młodego człowieka – projekcja bajek i filmów dla dzieci. |
Słuchanie piosenek i przyśpiewek ludowych.
Przygotowanie audycji walentynkowej. |
Mój kolega, moja koleżanka
|
Rozmowa na temat roli przyjaźni i koleżeństwa. Uczymy się żyć w przyjaźni. „Jaki powinien być kolega, prawdziwy przyjaciel”. Określenie cech dobrego kolegi, przyjaciela. Mój pięcioletni kolega- czy wiek jestwyznacznikiem zawieranych przyjaźni?- dyskusja. |
Praca plastyczna „Jak spędziłem ferie zimowe”. Burza mózgów „ Lubię mojego przyjaciela za…, nie lubię gdy mój przyjaciel…” . Praca plastyczna „Jak spędzam czas z przyjaciółmi”. Portret mojej koleżanki lub kolegi.
|
Gry i zabawy stolikowe – nauka gry w warcaby. Kolorowanki. |
Śpiewanie zbiorowe i indywidualne. Taniec przy ulubionych utworach muzycznych
|
Żyjmy zdrowo |
Rozmowa na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Stworzenie przez dzieci menu na temat „Zdrowa żywność – zdrowe ciało”. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej; rozmowa na temat, w jaki sposób należy dbać o zdrowie, jak powinien wyglądać dzień ucznia; ukazanie znaczenia ruchu w życiu człowieka.
|
Wykonanie pracy plastycznej na temat zdrowej żywności „Moje ulubione owoce i warzywa” |
Gry i zabawy rekreacyjne na boisku szkolnym. Zajęcia ruchowe (berek, zabawy z piłką). |
|
|
|
MARZEC |
|
|
Zawody naszych rodziców
|
Rozmowa z dziećmi na temat zawodów i pracy rodziców. Zabawa dydaktyczna – połącz przedmiot z zawodem. Najciekawsze zawody – rozmowa z dziećmi. Czytanie książeczki Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem”. Kim będę kiedy dorosnę – rozmowa kierowana, luźne wypowiedzi dzieci.
|
,, W przyszłości chciałbym zostać…’’ – praca plastyczna. |
Ćwiczenia poranne mające na celu pobudzenie aktywności ruchowej poprzez zabawy np. „Robisz tak jak ja”. |
Słuchanie bajek muzycznych. Konkurs: „Jaka to melodia”. |
Święto wszystkich kobiet
|
Zapoznanie dzieci z zawodami wykonywanymi przez kobiety – wiersz „Tyle kobiet dookoła”. Rozwijanie szacunku dla kobiet pracujących zawodowo i w domu. Podkreślanie roli kobiet w codziennym życiu. Kształtowanie umiejętności składania życzeń. Rozmowa na temat: „Dlaczego obchodzimy Dzień Kobiet ?” Sylwetki sławnych kobiet. Kto jest damą, a kto dżentelmenem – zasady dobrego zachowania względem kobiety. |
Praca plastyczna „Jak spędziłem ferie zimowe”. Wykonanie laurki dla pań, mam, sióstr. „Tulipan” – technika orgiami.
|
Gry stolikowe: domino, szachy, warcaby.
|
Gra słowno - ruchowa ,, Kalambury’’.
|
Zbliża się wiosna |
Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwacje otaczającej przyrody – spacer po okolicy. Rozmowa o tradycji ludowej „topienia marzanny”. Głośne czytanie wierszy z podziałem na role J. Brzechwy „Przyjście wiosny”. W marcu jak w garncu luźne- wypowiedzi dzieci. Cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach. Przypomnienie przysłów związanych z wiosną.
|
Konkurs plastyczny „Pierwsze oznaki wiosny”.. Wykonywanie gazetki o tematyce wiosennej. Wiosna w świetlicy- motyle, biedronki, kwiatowe witraże. Malowanie pani wiosny. Wiosna wokół nas zagadki, krzyżówki, rebusy o tematyce wiosennej.
|
Ćwiczenia wyrabiające zmysł równowagi. Ćwiczenia rzutne |
Nauka piosenki o wiośnie. Słuchanie odgłosów ptaków |
Przygotowania do Świąt Wielkanocnych |
Poznanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Obrzędy Wielkiego Tygodnia. Wypowiedzi uczniów o przebiegu świąt w domu rodzinnym. Redagowanie i pisanie życzeń świątecznych.
|
Palma wielkanocna – praca przestrzenna. Wykonanie karty świątecznej. Pisanki- ozdabianie wydmuszek. Wielkanocne zajączki- technika dowolna. „Wielkanocny stół”- zajączki- technika dowolna. „Wielkanocny stół”- malowanie farbami lub rysowanie kredkami.
|
Kolorowanki o tematyce Wielkanocnej. Gry planszowe. |
Słuchanie pieśni związanych z Wielkanocą. |
Baśnie różnych narodów |
Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z literaturą dziecięcą. Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z książką. Rozwijania zainteresowania kulturą innych narodów. Czytanie baśni Andersena, Puszkina, braci Grimm.
|
Zgaduj-zgadula, czyli odgadywanie postaci z bajek po rekwizytach. Dobieranie tytułów bajek do prezentowanych bohaterów. Ulubione postacie z bajek malowanie farbami plakatowymi. Świat bajek –kolorowanki. Wykonywanie ilustracji do wybranej baśni – technika dowolna. Malowanie farbami ulubionych postaci z poznanych bajek. Projektowanie okładki ulubionej baśni – technika dowolna.
|
Zabawy ruchowe przy muzyce. Gry i zabawy świetlicowe quizy, warcaby. Rozwiązywanie rebusów – odczytywanie tytułów baśni. Krzyżówki tematyczne, wpisywanie hasła (tytułu bajki, bohater). Konkurs – łączenie postaci poznanych baśni z właściwymi tytułami. |
Słuchanie muzyki relaksacyjnej. |
|
|
KWIECIEŃ |
|
|
Dbamy o zdrowie -dzień pracownika służby zdrowia 10 IV |
Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie. Pogadanki na temat właściwego odżywiania, higieny osobistej oraz uprawiania sportu. Kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki. Spotkanie z pielęgniarką szkolną.
|
Stworzenie przez dzieci piramidy obrazkowej na temat „Wiem co jest zdrowe”. Redagowanie życzeń dla pracowników służby zdrowia.. |
Krzyżówki związane ze służbą zdrowia. Odgadywanie narzędzi lekarskich po dotyku. Gry i zabawy stolikowe. |
Zabawy i gry ogólnorozwojowe. Rozwijanie sprawności fizycznej. Zabawy rytmiczno-taneczne ze śpiewem. |
Moja mała Ojczyzna |
Zapoznanie z historią i zabytkami naszego miasta i regionu. Zorganizowanie z udziałem dzieci wystawy „Staszów dawniej i dziś”. Regionaliści i ich rola. |
Konkurs plastyczny – Staszów moje miasto / Staszów za 100 lat. Wykonanie herbu miasta- technika dowolna. Oglądanie publikacji związanych z naszym miastem i regionem.
|
Zabawy i gry zręcznościowe |
Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne przy muzyce. |
Dzień Ziemi – chrońmy nasze środowisko 22 IV |
Rośliny i zwierzęta chronione. Szanujmy lasy i rzeki. Oglądanie fotografii i czytanie ciekawostek przyrodniczych. Rozwiązywanie zagadek i rebusów o roślinach i zwierzętach. Rozmowa na tematy: „Co to jest ekologia?”, „Dlaczego warte segregować śmieci” i „Jak dbać o naszą planetę?” Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi- naszej planety.
|
„Kwitnące drzewo”- technika dowolna. Projekt plakatu Ziemia- planeta moich marzeń. Wykonujemy plakat w grupach „ Dzień Ziemi”. „Nasz czysty las” – malowanie farbami plakatowymi |
|
|
Święta majowe |
Upowszechnianie wiedzy na temat świąt obchodzonych w maju (Święto Pracy, Dzień Flagi RP, Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Zwycięstwa). Rozważania na temat ich genezy i obchodów dawniej i dziś.
|
Barwy majowe- chorągiewki, biało-czerwone kwiaty z bibuły. Podkreślenie kolorystyki narodowej. Wykonanie gazetki. Krzyżówki, zagadki, rebusy związane z krajem, w którym żyjemy. |
Zabawy z piłką na boisku szkolnym. |
Słuchanie pieśni patriotycznych |
|
|
MAJ |
|
|
Światowy Dzień Książki. Książka moim przyjacielem |
Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie. Twórcy literatury dla dzieci – Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Maria Kownacka, Stanisław Jachowicz i inni. Dlaczego warto czytać książki? – rozmowa kierowana. Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa nt szanowania książek. Przeglądanie czasopism dla dzieci.
|
Konkurs na najładniejszą świetlicową zakładkę. Projektowanie okładek do książek. Wykonanie ilustracji do ulubionej książki. Mój ulubiony bohater książkowy” – praca plastyczna techniką collage |
Zabawy na boisku szkolnym współdziałanie w grupach przy wykonywaniu ćwiczeń. Biegi z przeszkodami na boisku szkolnym. Zabawa w dwa ognie. |
Karaoke- konkurs śpiewania. |
Sylwetki wielkich Polaków - Jan Paweł II |
Przedstawienie wybranej sylwetki „wielkiego Polaka”. Zapoznanie z sylwetką wielkiego Polaka - papieża Jana Pawła II. „Każdy może odnieść sukces. Każdy w czymś jest dobry!” – rozmowa kierowana z dziećmi.
|
Oglądanie albumów poświęconych papieżowi i innym wybitnym Polakom. Malowanie portretu Jana Pawła II. |
Gry i zabawy na boisku szkolnym. |
Nauka piosenki „Barka” |
Moja szkoła
Czy znasz patrona naszej szkoły? |
Poznanie historii i tradycji szkoły. Przeglądanie strony internetowej szkoły, kronik szkolnych. Oglądanie zdjęć z historii szkoły, swobodne wypowiedzi uczniów.
Zapoznanie dzieci z postacią patrona szkoły- Tadeuszem Kościuszką. Wyszukiwanie informacji o patronie. Oglądanie zdjęć, ilustracji związanych z T. Kościuszką. Przeglądanie kronik szkoły. |
„Moja szkoła”- malowanie farbami.
Praca plastyczna – portret T. Kościuszki. Moja szkoła – technika dowolna. |
Gry i zabawy stolikowe |
Słuchanie pieśni kościuszkowskich |
Moja rodzina
26V – Dzień Matki
|
Jak okazywać szacunek i miłość w rodzinie” – rozmowa kierowana. „Czy pomagam w domu moim rodzicom? Jakie mam obowiązki? - rozmowa kierowana.
Czytanie opowiadań i wierszy związanych z tematyką dnia matki –doskonalenie czytania ze zrozumieniem. Nauka wiersza na pamięć „Oczy Mamy”. Za co kocham moją mamę-rozmowa. |
Portret mojej rodziny” – technika dowolna.
Upominek dla mamy – pudełko na biżuterię – de coupage. Portret mojej mamy – technika dowolna.
|
Gry stolikowe „Warcaby”, „Memory”. Gry i zabawy na boisku sportowym. |
Nauka piosenki pt „Dla Mamy”
Śpiewanie piosenki M.Jeżowskiej: „A ja wolę swoją mamę” |
|
|
CZERWIEC |
|
|
Dzień Dziecka |
Budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach. Zapoznanie z prawami dziecka (Karta Praw dziecka)np., prawem do miłości, szacunku, zaspakajania potrzeb fizycznych i psychicznych ,wyrażania niezadowolenia, własnego zdania. Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci (Order Uśmiechu).
|
Dzieci z różnych stron świata wykonanie plakatu przez wszystkich uczestników świetlicy (praca zbiorowa). Wykonanie gazetki świetlicowej. Kolorowanki. Projektowanie własnego orderu – technika dowolna; wręczenie orderu wybranej, dorosłej osobie.
|
Gry i zabawy na świeżym powietrzu (dwa ognie, piłka nożna, piłka siatkowa) – zdrowa rywalizacja z nagrodami.
|
Śpiewanie i słuchanie piosenek lubianych przez dzieci.
|
Świat zwierząt |
Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych. Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo. Pogadanka „Moje zwierzątko” – wypowiedzi uczniów. Wdrażanie do przestrzegania zasad obchodzenia się ze zwierzętami. Szukamy ciekawostek o zwierzętach.
|
Praca plastyczna - Zwierzę o jakim marzę. Wykonywanie zwierzątek z plasteliny. „Ukochany zwierzak”- praca plastyczna z różnych materiałów (włóczek, futerek, guzików itp.)
|
Układanie i rozwiązywanie rebusów o zwierzętach. Odgadywanie nazw zwierząt po odgłosach, jakie wydają lub po ich ruchach. |
Zabawy ruchowe w sali i na powietrzu. Nauka wybranej piosenki o zwierzętach. |
Wędrujemy w świat z atlasem |
Pogadanka na temat miast i innych ciekawych miejsc odwiedzanych przez dzieci. Budzenie zainteresowań krajoznawczych- „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Palcem po mapie- miejsca, które warto zobaczyć. Oglądanie albumu „Krajobrazy polskie”. Czytanie wiersza J. Janczarskiego „Nasza Wisła”. |
Kolory lata” – praca farbami. Wykonanie gazetki pt.: „Wakacyjne podróże” |
Uczymy się współzawodnictwa, czyli gry na boisku szkolnym z wykorzystaniem piłki, skakanki |
Zabawy rytmiczne przy muzyce. |
Witajcie wakacje!
23 VI – Dzień Taty |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. „ Jakbezpiecznie podróżować”? Zapoznanie uczniów z podstawowym wyposażeniem apteczki turystycznej. Umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach- zasady udzielanie pierwszej pomocy, czyli co mogę zrobić sam. Zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego -wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego. Pierwszy dzień lata. Czytanie wierszy o tematyce letniej. Gdzie warto pojechać w czasie wakacji? –propozycje dzieci. Wręczenie dzieciom wyróżnień za wzorowe zachowanie i czynny udział w zajęciach.
Podkreślenie roli ojca w rodzinie. Redagowanie życzeń dla Taty.
|
Moje wymarzone wakacje -technika dowolna. Wykonanie gazetki świetlicowej. Moje wakacje –własna inwencja twórcza dzieci.. Kolorowanie obrazków o tematyce letniej. „Kolory lata” – praca z farbami.
Zgaduj-zgadula: Gdzie pracuje mój tata? Laurka dla taty. Mój tata -portret.
|
Gry i zabawy na boisku szkolnym. |
Nauka piosenki –„Lato” |
Opracowały:
Dorota Bajur - Krawiecka
Grażyna Kowalska